tisdag 23 februari 2016

Tacksam!

Det blev tyst här på bloggen. Har inte haft någon inspiration för fem öre. Livet har som bara rullat på. Men nu efter ett uppehåll känner jag att lusten kommer tillbaka. Ljuset ger mig mer och mer energi och framför allt har jag reflekterat lite mer kring livet.

Och jag har kommit fram till att jag är tacksam!

Tacksam över:

  • att ha friska barn
  • att själv vara frisk
  • att ha en sambo som är fantastisk på alla sätt och viss
  • underbara familjer på både min och J:s sida som alltid finns där
  • att bo i ett land som ger mig så mycket med rättigheter. Ett exempel är hur jag i fredags bara kunde ta upp telefonen, ringa ett samtal till tandvården och vips så hade jag en tid för E då hon föll olyckligt på munnen. 
  • att jag kan göra detta oavsett om det är tandvård, hälsovård eller akutvård och att det är gratis för mina barn. 
  • att jag får betalt för att kunna vara hemma med mina barn när de är små eller sjuka. 
  • att mina barn inte saknar något här i livet, inget av betydelse i alla fall
  • att jag kan gå till vårt lokala bibliotek och låna böcker alldeles gratis
Ja listan kan göras lång. 

När jag idag gick in på vår lokala affär för att handla möttes jag av den alltid lika glad och trevliga kvinnan som sitter där utanför och tigger. Oavsett väder så ler hon alltid. Idag träffade hon dessutom en äldre kvinna som jag av diskussionen som följde förstod att hon fått mycket hjälp av. Det var ren och skär glädje när de sågs. Jag funderade själv kring mitt agerande kring just dessa tiggare. Jag kan som många andra tycka att situationen kan bli jobbig då de ibland kan kännas riktigt påträngande. Men jag hälsar alltid, det är det minsta jag kan göra. Visa att jag ser dem som människor. 

Men nu tillbaka till kvinnan vid affären. Mötet hon hade med den andra kvinnan fastnade på min näthinna. Och när jag stod där inne i affären och bläddrade i en hel del tidningar då några av dem skulle få följa med mig hem så bestämde jag mig. 

Jag skulle gå ut och den här gången stanna vid kvinnan. Prata lite med henne, få höra lite om hennes liv. Och jag valde även att ställa tillbaka en av de där tidningarna. De kostar ju en hel del och just denna tidning skulle kostat mig 50 kronor. 

Sagt och gjort. Jag gick ut med mina varor i bilen. Gick tillbaka och startade ett samtal med denna kvinnan. Hon har blivit riktigt bra på svenska och vill verkligen lära sig språket. Hemma har hon man och två barn. Hon är tacksam över att vara i Sverige. Tacksam för att människor här vill hjälpa. Hon och hennes familj har fått en andra chans. I deras hemland levde de som jag gör här hemma idag men kriget kom och slog allt i spillror. Och ändå känner denna människa idag en stor tacksamhet! Trots att de mist så mycket. Men de lyckas se bortom allt detta. Fantastiskt enligt min mening. Självklart tror även jag att de har dagar som inte är ljusa precis som vi. Men just där och då var hon tacksam. Inte minst för att jag stannat upp och pratat med henne. 

Efter vårt samtal gick jag och E en sväng till biblioteket. Där lånade jag bland annat en liknande tidning som jag ställt tillbaka i affären. När jag tog upp bibliotekskortet tittade jag även i mitt sedelfack. Där fanns 50 kr. Jag tog upp sedeln och stoppade den i fickan. På vägen ut passerar vi åter affären och jag går fram till kvinnan och räcker henne 50-lappen. Ger henne ett leende och säger: "För att du alltid är glad och tacksam". Lyckan och tårarna i ögonen sa mer än ordet tack som kom ur hennes mun. 

Jag tror vi måste stanna upp lite oftare och fundera över vad vi är tacksamma för. Idag kom jag i alla fall fram till att det är massor av saker jag är tacksam för. Som att kunna låna mig en tidning och istället för att köpa den sprida lite tacksamhet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar