tisdag 28 juni 2016

Funderingar kring livet

Jag funderar rätt ofta på vad som är viktigt här i livet. Hur man ofta gör saker på rutin. Att det ska vara på ett visst sätt. Hur mycket man planerar inför semestrar. Och vad man önskar sig är några saker som ofta snurrar förbi.

Med tanke på vad som händer i vår värld med ett allt hårdare klimat, människor i vår närhet som världen vänts upp och ned för och händelser i vår egen familj som påverkar, blir jag alltmer säker på att det är tiden och vad vi fyller den med som räknas. Och då menar jag inte att det hela tiden ska hända något. 

Nej det kan vara så enkla saker som att låta L se klart den där filmen de ser på dagis vid hämtning, vi har ju ändå ingen tid att passa. Att sitta ner tillsammans hela familjen och äta mat. Eller att ta en stund för sig själv med en bok och en kaffekopp i handen. Alla dessa tre saker gjorde jag idag och det känns bra i hjärtat. Jag mår bra av dessa saker. Jag har hellre en lägre lön bara jag har tiden för att göra dessa saker. Det ger mig så mycket mer. 

Men det var nog inte förrens vi fick L som jag insåg det. Och jag är så glad att jag från dag ett valde att gå ner i arbetstid. 

Och idag när jag satt där på balkongen och läste med en kopp kaffe i handen medan E sov njöt jag verkligen av varje sekund. Och när det sedan var dags för L att sova och se hur uppspelt han var över morgondagen då bultade mitt hjärta lite extra. Vad som händer imorgon? Jo en sådan enkel sak som att jag och E ska vara med honom på dagis hela dagen för att se hur han har det på sin arbetsplats. DÄR har vi mycket att lära från barnen. Det behöver inte kosta något, det räcker med engagemang. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar