tisdag 21 juni 2016

Har fått en ny hobby

I morsdagspresent fick jag en tårtkurs av mina barn (och sambo). Har länge funderat på att gå en sådan men det har känts för dyrt då de oftast utspelar sig i Stockholm. Men nu skulle det bli en i Östersund och jag var snabb och anmälde mig.

Tre tillfällen var det och vi jobbade hela tiden i sockerpasta. Första tillfället fick vi klä en tårta, börja göra en plakett och testa på olika tekniker för kantdekoration. Vid andra tillfället fyllde vi plaketten med enklare blommor, gjorde rosor, liljor samt diverse tekniker vid tillverkning av blad. Och vid det sista tillfället testade vi på quiltning, drapering, volanger, gjorde rosetter, lärde oss göra en dekorationsnalle och dekorerade våra tårtor med i stort sett allt vi gjort. 

En intensiv men väldigt rolig kurs som gav mersmak. 

Så efter det har jag provat på med två tårtor. Jag väljer dock att täcka mina tårtor med marsipan då jag tycker att sockerpastan blir alldeles för söt. Dekorationerna däremot blir i sockerpasta då det är ett mycket enklare material att jobba med. 

Första tårtan blev en examenstårta till min systerdotter som nu är färdig sjuksköterska. Den fylldes med chokladbottnar, chokladganache samt hallon. Det blev väldigt mycket choklad i den men det var lite meningen också då hon egentligen inte äter tårta men tycker om choklad. 


Den andra tårtan fick min far på sin födelsedag. Den fylldes med päronmouse samt after eight-fluff. Den blev mycket bättre enligt min smak då den inte blev lika tung. Lyckades dock vara lite för snabb med päronmousen så den skar sig. Men nu har jag lärt mig den läxan. 


Och ikväll blev det så dags för tårta tre och fyra. Jag skulle inte göra några tårtor på beställning ännu hade jag sagt då jag är en riktig nybörjare. Men när gammelmormor bad om det så kunde jag helt enkelt inte säga nej. Så dessa har jag fyllt med en hallonmouse samt en glasskräm. Temat för tårtorna blev sommar med färger valda utifrån Sverige samt Kanada. Varför då detta? Jo för att de ska serveras på morgondagens släktträff mellan just svenskar och kanadensare. Den "svenska" tårtan blev liknande den min far fick och den "kanadensiska" fick rosor. Jag har verkligen massor att lära mig och nästa tårta blir med en ny teknik. Dock tror jag att det får bli samma fyllning som dessa så jag också får smaka på dem. Så nu hoppas jag bara att dessa kommer smaka bra... 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar