måndag 15 september 2014

Så här ska veckor startas

Oj, oj, oj vad det är roligt! Måndag och svampkurs igen. Ut i skogen för att plocka det vi hittar, så klart ska det vara ätbart. Och besiktning av våra korgar sker innan hemfärd för att se om vi fått godkänt. För mig gick det riktigt bra idag.  Hittade en hel del fårtickor, några blodriskor samt blek- och vit taggsvamp.


Så roligt att äntligen hitta svamp som man faktiskt törs plocka för att äta. Lite roligt är det dock att den enda svamp som jag tidigare tordats plocka är en av de giftigaste vi har, nämligen murklan. Men så många jag plockat med min farmor i unga år. Där är det ingen tvekan för mig vilken som är det ofarliga och vilken som är farlig. Önskar att jag hade haft intresset då som jag har nu. Men jag hoppas farmor är nöjd över att det kom till slut i alla fall. 

Nackdelen med att hitta svamp en måndagskväll är att man ska ta vara på den också. Så nu puttrar det på spisen och en del ligger redan färdiga i frysen. Ska bli så spännande att få laga till all svamp sen. Det ingår också i kursen. 


Men det bästa av allt med den här dagen var att L kom hem igen efter fem dagar hos mormor och morfar. Som jag saknat honom! 

Så här ska veckor startas! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar