måndag 22 september 2014

Sista gången

Måndag = svampkurs! Men idag var det dags för den sista turen till skogen. Trist, men jag har lärt mig massor. Och ett kurstillfälle återstår då vi tillsammans ska laga mat.

På dagens agenda stod det att lära sig vart vi hittar trattkantareller. Och jag har varit rätt ute tidigare. I en gammal granskog med mossa och blåbärsris. 



Lite frustrerande att man varit där och helt enkelt trampat över all svamp. Vad har jag gjort för fel då? Jo, haft för bråttom. Blicken har varit på helt fel ställe. Men nu vet jag bättre. Krypfart gäller och blicken på tårna. Annars missar man dem helt enkelt. Men hittar man en så öppnar sig en helt ny värld. 

Och jag vet precis vart jag ska leta nästa gång vi åker till mormor och morfar. Under tiden hoppas jag på att kunna utforska skogarna vi har runt oss. Ska bli riktigt spännande! 


Förutom trattkantarellerna, vilka fortfarande är väldigt små, fick jag med lite rödgul taggsvamp och blodriska hem.  Hoppas det ska smaka.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar