söndag 15 februari 2015

Det är på gång

J har jobbat och L är hos farmor. Då har jag passat på att städa huset. Så nu luktar det härligt rent här hemma.

Förutom det har planeringen av odlingssommaren 2015 tagit fart. Jag skriver ner år från år hur jag skulle vilja ha det och hur det blev. 

Lite roligt att gå tillbaka och se vad som hänt mellan åren. Kan ju bara konstatera att odlingen har växt. En liten snabb resumé får ni här: 

2012

Första sommaren i huset. På tomten står fyra pallkragar varav en är med jordgubbar. I dessa odlas det ärtor, potatis, sju sorters kryddor, gul lök, plocksallad och morötter. Inte mycket av något, mer ett experiment på vad jag verkligen tyckte om att odla. Förutom detta finns det även två svartvinbärsbuskar och en rabarber. 

2013

Att odla var roligt! En pallkrage kommer till i trädgården samt ett lite större land. Odlingen består av samma som 2012 men enbart fem kryddor och jordgubbarna har fått ännu en pallkrage att växa i. Nytt på odlingsfronten blir spenat, ruccola och rödlök. Det anlades en smultronbacke samt sattes en krusbärsbuske och en rödvinbärsbuske. Satte även ett skott från rabarbern. J hjälpte mig att bygga ett litet växthus mot väggen. 

2014

Nu har det tagit riktig fart. Inga fler pallkragar men två större odlingsbäddar som jag fått av grannen hamnar i trädgården. Växthuset fylls med tomater. Nytt i odlingen för året är förutom tomater, palsternacka, squash, mangold, gurka, vaxbönor, rödbetor, purjolök och huvudsallad. Pallkragen med kryddor är detta år satt med sex olika sorter. Det sätts även fyra hallonbuskar. Smultronbacken breddas och är nu fullsatt. 

I blomsterväg sätts det fyra pioner och min bergenia delas och planteras som marktäckare. 

Ja, det har hänt en del med andra ord. Hur kommer då 2015 att se ut? Odlingarna kommer att expanderad. Planen för en odlingstrappa har under en längre tid vuxit i mitt huvud. Anledningen till utökad odlingsplats är dels för att kunna odla mer av basvarorna, dvs potatis, lök och morötter. Men även för att kunna testa på några nyheter. I år vill jag prova på broccoli, jordärtskocka, fänkål och kålrot. En ny pallkrage anlades redan i höstas. Detta då jag redan då ville starta odlingen för 2015. I denna finns det redan satt vitlök, vilket blir en nyhet, palsternacka och morötter. Ja ni hörde rätt. Enligt vad jag läst mig till kan man så både morötter och palsternacka på hösten för att de ska få en snabbare start till våren. Får väl se om jag lyckas. Och vitlök måste sås på hösten för att det ska bli något. Det finns även tankar kring fler bärbuskar. Och äppelträd, äppelträd är den stora drömmen. 

Nä, nu måste jag inventera bland mina fröer och se vad jag måste komplettera med. Äntligen har det börjat! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar