tisdag 20 februari 2018

Min bubbla

Det var länge sedan jag med sådan glädje såg fram emot en vardag som jag gör idag. Morgondagen är efterlängtad. Första dagen med plugget. Morgondagen ska spenderas med läsning inför kommande föreläsning och en hel del förberedelser för kommande odlingssäsong. 

Visst har jag startat lite. Fyra olika sallader växer och är om någon vecka färdiga att äta. Rosmarin, persilja, timjan och basilika är små, små plantor som kommit upp ovan jord. Och så har jag mina tomatplantor som imorgon ska få komma till ett svalare ställe så de inte drar iväg. 

Tomatplantorna är av sorten Sweet ´n neat lemon sherbet. En F1-hybrid vilket menas att det inte går att ta frön från dem för vidare odling. Men det går att ta sticklingar och det har jag gjort. 

Den 29 april ifjol skördade jag den första tomaten från denna planta och i dagsläget finns några få tomater till som snart ska ätas. Och nu har plantan alltså blivit sju nya. Det är så häftigt hur man från en sort som man inte kan ta frön ifrån ändå kan få ut fler plantor. Kostnaden blir jord och näring som den kommer behöva och tillbaka får man en tomatskörd, i mitt fall i nästan 10 månader. Och man vet precis vad de fått i sig. 

Så imorgon greppar jag kaffekoppen och kryper in i min bubbla. 

Sweet ´n neat lemon sherbet (i bakgrunden tomaten Wilma, lite storleksskillnad....)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar