onsdag 29 april 2015

Som en kall gröt

Med en liten nyfödd här hemma blir det mycket amning och främst på kvällen då E gärna bor vid bröstet. Så var det även med L. Då blev det mycket tv-tittande men den här gången läser jag desto mer. Ingen skönlitteratur utan mer faktaböcker och hälsoböcker. 

Målet med min råsaftscentrifug är att få i mig mer grönsaker då jag är väldigt dålig på detta. Och då jag nu söker efter spännande recept att prova kommer jag lite nu och då även över lite andra recept. 

Ett av dem är müslibars. Något jag tycker om men aldrig provat att göra själv. Men idag var det dags. Receptet jag gjorde efter var följande:

20 färska dadlar
5 msk kokosolja
100 g havregryn
50 g riven kokos
50 g pumpafrön
50 g sesamfrön
3 msk blå vallmofrön
2 msk torkad superfood bär eller russin (jag använde russin)

Mixa dadlar och kokosolja. Blanda sedan ihop alla ingredienserna och tryck ut i en form. Ställ kallt i kylskåpet i 30 minuter. Skär upp och rulla in dem i smörpapper. 

Hur blev det då? Väldigt gott enligt mig men J tyckte det smakade kall gröt. Ska testa på L imorgon och nästa gång ska jag även tillsätta lite nötter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar