torsdag 30 juli 2015

Mättande dag

Sen förra gången jag var med i viktväktarna (1998) har det hänt en hel del. Allt är tillåtet och det är bara jag själv som bestämmer hur jag vill göra. En sak som man kan välja på förutom att som förut räkna antal poäng för allt man äter är att äta enligt mättande dag. 

Detta går ut på att man ska äta mat som mättar länge och så länge man håller sig kring dessa ingredienser så får man äta hur mycket man vill av just denna mat. Självklart ska man inte överdriva utan äta tills man känner att man är mätt. 

Jag har varit sugen att testa på detta men velat läsa på lite mer kring vad jag bör äta under dessa dagar. Bröd är en sak man får äta under förutsättning att det är ett grovt bröd med väldigt lite socker. Och jag bakar ju gärna mitt eget bröd och hittade så några recept som föll in under mättande dag. Och då tiden fanns nu på morgonen blev det lite bak. 

Jag tycker definitivt att det blev ett gott bröd. Inte det bästa jag smakat men väl godkänt. Ska bli spännande att testa en mättande dag framöver. Får se om jag lyckas med det i helgen. 

Receptet kommer här:

1 dl rågkross
1 dl vatten
½ paket jäst
5 dl vatten
150 g surdeg (finns även att köpa på affären, obs råg)
4 dl rågmjöl grovt
6 dl rågmjöl fint
2½ dl kungsörnen vetemjöl special fullkorn
2 tsk salt
1 msk olja

Koka upp rågkross och vatten, låt svalna. 

Lös upp jästen och tillsätt alla ingredienserna, saltet sist.

Låt jäsa under plastfolie i cirka 2 timmar. 

Ta upp och dela degen till två limpor. Smörj två formar och låt jäsa ytterligare en timme under plastfolie. 

Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in bröden och sänk temperaturen till 220 grader. Grädda cirka 25-30 minuter. 

Vill man ha en krispig skorpa ställer man in en liten skål med vatten på botten i ugnen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar