onsdag 20 januari 2016

Svårare än så var det inte

Imorgon väntar skridskoåkning för L. Som liten minns jag att det bästa med att vara ute var när det blev dags för fika. Jätte mysigt och efterlängtat. Så vill jag även ha det när vi är ute.

Finns det något mysigare än att få ta upp en termos med något varmt när det är kyligt ute.

Nu för tiden är det dock en helt annan medvetenhet kring vad som skall fikas. Jag har inget emot socker, dock ska det vara i mindre mängder. Och det går ju att göra så mycket gott som inte behöver vara så sött. Till imorgon ska det bli hemgjord nyponsoppa, surdegsfralla med skinka och en morotsmuffins.

Nyponsoppan fick mig att inse hur enkelt det faktiskt är att göra egen. Varför har jag inte gjort det förut?

Receptet är följande:

6 dl kallt vatten
0,5 dl nyponskalsmjöl
1 msk potatismjöl
sötning, jag tog 3 msk honung men det väljer man själv
lite vaniljpulver (använde mig av min vaniljtwister från Dr. Oetker)

Vispa ihop allt och koka upp. Färdigt! Svårare än så var det inte. Och gott blev det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar