torsdag 27 november 2014

Ingen advent utan saffran

Det närmar sig advent med stormsteg. Har varken bakat lussekatter eller pepparkakor. Detta ska göras nästa helg med en hel hop med barn. Det ser jag verkligen fram emot. 

Men för att det ska bli riktig advent i mina ögon måste jag få något med saffran och helst en pepparkaka också. Därmed blev det lite bullbak idag. Läser underbara Claras blogg och där bakade hon en dag saffransbullar med mandel och apelsin. Tyckte det lät väldigt gott och hamnade givetvis på att baka listan. 

Och när saffransdoften kryper så sakta fram i köket, då känner man verkligen att advent närmar sig. Att sedan få se den solgula degen resa sig ja då vill man nästa sätta tänderna i den. 


Och till slut blev de färdiga. Inget mera stök än att baka vanliga bullar egentligen. Men goda blev de! Apelsinsmaken blev dock lite väl svag i mitt tycke så nästa gång provar jag att dubbla mängden apelsinskal. Mandelsmaken blev perfekt även då jag skippade den flaggade mandeln i samt på. Tog lite pärlsocker ovanpå istället för att göra dem lite roligare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar