fredag 7 november 2014

Kladdiga kladdkakor

Kladdkakans dag har det varit idag och jag har längtat hela veckan på att få prova två nya recept. Ett med citron och ett med nougat. 

Men att på en fredag eftermiddag, då veckan varit allt annat än fylld med sömn, ställa sig och baka. Ja då kan det gå på tok. Vi skulle ha focaccia till middag och medan det jäste tänkte jag passa på att göra kladdkakorna. Började med citronkladdkakan. Gick fort trots lite andra ingredienser än vad det brukar vara i en vanlig kladdkaka. När jag sedan ska till med nougatkladdkakan och plockar fram ingredienserna ja då känner jag att något gott fel. Jag kan inte alls minnas att jag plockat fram vetemjölet när jag gjorde citronkladdkakan som nu stod i ugnen. Och nej, alldeles riktigt...... Så det var bara att ta ut den, slänga den och börja om. 

Men skam den som ger sig. Till kvällsfikat fanns det en citronkladdkaka och en nougatkladdkaka att provsmaka. Hur de blev? Citronen blev väldigt fräsch och den med nougat lite väl söt för min smak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar