onsdag 17 juni 2015

Från ogräs till nyttoväxt

På grund av att jag gått med i viktväktarna blir det en hel del funderingar kring mat. Jag vill äta gott och nyttigt. Och det är riktigt roligt att botanisera i en hel hög med nya recept. Dock sällan från viktväktarna men då man får äta allt spelar detta ingen roll. 

Jag har länge velat testa på att göra nässelsoppa. Har dock varit skeptisk då jag brukar göra nässelvatten till mina odlingar och den som provat på det vet hur detta luktar.....

Mormor har ofta pratat om att hon blev bjuden på soppan av en släkting till oss för länge sedan och att det skulle vara så gott. För någon vecka sedan kontaktade jag denna släkting och bad om receptet vilket kom med en himla fart. 

Då vi fick besök av mormor häromdagen tog jag tillfället i akt och tillagade denna soppa. L tyckte det var jätte spännande att vi kunde gå ut i trädgården och plocka dessa nässlor ur våra svartvinbärsbuskar (har svurit på dem otaliga gånger). Och visst blev det gott! Att vi dessutom hade våra fantastiska hemägg (från en kär vän) och nybakat bröd från dagen innan gjorde helhetsintrycket än bättre. Så tveka inte, testa istället. Jag kommer definitivt att göra om det. Och visst är det fantastiskt att man kan göra nyttiga och goda saker av ett ogräs?!

Nässelsoppa
Fyra portioner

ca 2 l nyplockade, späda nässlor 
ca 1 l vatten 
salt 
1 msk margarin 
3 msk vetemjöl 
2 hönsbuljongtärningar eller grönsaksbuljongtärningar för vegetarisk 
1 dl grädde eller matlagningsgrädde 
(ev 3 msk torr sherry) 
2 msk hackad gräslök 
4 hårdkokta ägghalvor till servering 

Skölj nässlorna noga, ta bort ev rötter och grova delar. 


Koka upp hälften av vattnet och salta lätt. Lägg i nässlorna, koka 5 minuter. Sila av kokvattnet och spar det. Hacka nässlorna fint (jag körde dem i matberedaren).


Fräs margarin och mjöl i en kastrull och späd med nässelspadet. Smula ner buljongtärningarna och späd med resten av vattnet. Koka ett par minuter. Tillsätt nässlorna och grädden. Smaka av soppan med salt och ev lite sherry.


Servera den het och nykokt med en ägghalva i tallriken. Strö över lite gräslök.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar