måndag 28 september 2015

Nu är det jul igen

Om tre månader är julen över. Så det är bäst att börja njuta nu. Nä riktigt så tidigt ska jag inte börja. Eller? Jag har ju som vanligt redan köpt några julklappar. Nu blir det allt mindre julklappar från år till år. Men några ska ju inhandlas. Känner att det blir allt mindre och mindre viktigt med klappar. Till barnen absolut, men när vi vuxna ska byta bara för bytandets skull nä då kan det lika gärna vara. Då är det väl egentligen bättre att vi köper saker när vi väl hittar något bra som passar?!

Något jag däremot gillar att göra och även ge bort till julen är godis. Choklad med någon rolig smak eller kola det bästa av allt godis enligt min mening. Och så har vi tryffeln. En godis jag börjat uppskatta allt mer som vuxen.

I Leilas nyaste bok fanns det med just ett sådant recept. Fast ett lite "nyttigare". Så det måste ju testas. Vill ju veta om det passar i min godisask till jul. Nu hade jag inte alla ingredienser hemma men ersatte dem med liknande istället. Dock går de då inte under sitt riktiga namn som är:

Raw chocolate fudge with blueberries and coconut

Skillnaden blir att den inte kan kallas för raw då jag bytt ut delar som inte går under denna benämning.

Men här kommer originalreceptet med mina ändringar i parentes. Det blir cirka 15 tryfflar av denna smet.

2 msk kallpressad kokosolja
3 msk agavesirap (ljus sirap)
1 tsk vaniljpulver
3 msk raw kakao (tog vanlig)
3 msk torkade blåbär
3 msk kokosflingor

Kör alla ingredienserna i en matberedare med kniv. Låt stelna i kyl för att lättare göra bollar av smeten som blir väldigt kladdig. Rulla bollarna i kakao. Färdigt! Förvara i kylen.

Och resultat enligt mig? Farligt goda! För även om de går under begreppet nyttigare så blir kalorierna höga. Men som med allt annat. I lagom mängd njuts det på bästa sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar