fredag 15 juli 2016

Glass i stora lass

Vilken sommar vi har! Helt fantastisk! I min smak alldeles lagom varm. Och sol, sol, sol. Missförstå mig inte jag gillar värmen, men vill man också orka göra något så är runt 20 grader alldeles lagom för mig. 

Idag har vi haft besök av vänner från söder och vi har myst hela dagen. Igår gjorde jag dagens efterrätt vilket blev hjortronglass med grädde och havreflarn. Jätte enkelt att göra men väldigt gott. Och varje gång efter att jag gjort denna glass funderar jag alltid på varför man inte gör den oftare. För den är verkligen kanongod. Receptet har ni här: 

3 äggulor
1/2 dl florsocker
3 dl vispgrädde 
3 dl hjortronsylt

Vispa äggulor och florsocker i några minuter så det blir riktigt krämigt. Vispa grädden, men inte för hårt. Blanda ner sylten i äggsmeten och vänd sedan ner grädden. Ställ i frysen minst 5 timmar. Ta fram glassen cirka 10-15 minuter innan servering. Tips, jag fryser alltid min glass i silikonformar då de är lätta att klämma ur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar