söndag 7 augusti 2016

Obeskrivlig gåva

Jag kom igång rätt sent med mina odlingar i år. Åtminstone när det gäller direktsådden. Och då särskilt potatisen. Glömde totalt bort att köpa den i tid för att hinna förgro riktigt. Så de potatisar som hamnade i jorden hade bara små knappar i stort sett som stack ut. Men då jag istället varit väldigt noga med jorden i år ser jag hur mycket detta betyder, särskilt för potatisen. 

Vi har nu tagit upp två stånd och oj vilken utdelning. Idag när jag tog upp det andra för säsongen fanns där fem gigantiska potatisar, 25 normalstora och tio små. Med andra ord 40 stycken potatisar av en stackars liten potatis från början. Det är häftigt! 



Något mera som mår gott i mitt trädgårdsland är rädisorna. Satte i år bland annat en mix och de har verkligen varit en fröjd för ögat, ja gommen med. De kommer definitivt att sättas fler år. Och när man som jag fått upp ögonen för att det faktiskt finns olika snabbväxande grönsaker av de flesta sorter. Ja, då öppnas en helt ny värld. 


Så när nu mörkret faller sitter jag i mitt växthus och skriver ner en massa smått och gott i min odlingsbok inför nästa års sådd. Och som om inte det var mysigt nog så sitter jag med en kopp glögg i lågornas sken och drömmer mig bort kring allt annat än odling som detta växthus kommer att ge. Tack älskade mamma för denna gåva! Den är obeskrivlig. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar