måndag 1 augusti 2016

Skam den som ger sig

Idag har jag jobbat med att lösa en del problem som uppstått i min trädgård. Det är inte bara jag som trivs i den. För någon vecka sedan fick jag ovälkommet besök av kålfjärilar som gladeligen satte tänderna i min broccoli. Nu tror jag dock att jag fått bukt på det problemet men anskrämliga ser de ut. Och jag har lärt mig att jag nästa år ska hålla dem övertäckta. Den som lever lär.... 

Problem nummer två upptäckte jag idag i mitt växthus. Jag har fått påhälsning av svartmyror i en av mina pallkragar. Nej tack sa jag och sökte febrilt på Google vad jag kunde göra. Vill ju inte ta till något giftigt då vi ska äta det som växer där. Jag kom fram till att jag skulle testa kaffesump och kanel. Och åtta timmar senare känner jag hopp. Ingen rörelse än så länge. Dock känns det lite konstigt att kliva in i växthuset och känna doft av kaffe och kanel. Men det är ju inga oangenäma dofter i alla fall. 


Men nu återstår ett problem. Den här förbaskade zucchinin som ska vara så lättodlad.... Vad gör jag för fel??? Varje år växer de så det knakar tills de är cirka 10-15 centimeter. Sen börjar de rutna där blomman suttit. De ligger inte an jorden och i år tycker jag att jag gödslat flitigt. Vet ni vad felet är? Så länge söker jag mig fram på Google igen. Nästa år ska jag banne mig lyckas. Skam den som ger sig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar