torsdag 11 augusti 2016

Njuta av varje tugga

Tankarna snurrar för fullt hur nästa års odling kommer att se ut. Mestadels i mitt växthus då de grönsaker som kommer finnas här ska försås. En sak som är säker är att chili, där räcker det med en planta. Nedan ser ni en del av en gren på en av mina plantor. Räknar jag alla chili som är på den grenen kommer jag till 24. Plantan i sig har åtta sådana grenar. Så på en planta har jag cirka 200 chili. Och jag har tre plantor..... Så chili är vi helt självförsörjande på de närmsta åren. Typ! Men det blir nog en planta i alla fall nästa år. De har ju så vackra blommor. Och jag kan ju alltid sätta en annan sort. Men det räcker med en planta. 


Något jag upptäckte idag var paprikans värde här i växthuset. Jag älskar paprika men får så himla ont i magen av dem. Så varför i hela friden satte jag dem då? Jo faktiskt mest som ett experiment. Köpte en spetspaprika på butiken i vintras och sparade dess frön. Och det gick ju som en dans att odla dem. Själv har jag sju plantor och sen har jag givit bort minst lika många. Men nu till min upptäckt. 

Jag har den sista månaden ätit minst en paprika (ibland tre) per dag utan att få ont i magen. Idag var vi bortbjudna på middag och i maten fanns en spetspaprika, köpt. Och mycket riktigt, som ett brev på posten kom magknipen. Är inte det häftigt. Hemodlat går alltså bra. Då är frågan, vad är skillnaden? Det kan inte jag svara på. Jag förstår att en skillnad är besprutning. Och jag vet att jag kommer även nästa år odla paprika som jag mår bra av. Och så länge jag har dem själv ska jag njuta av varje tugga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar