tisdag 29 juli 2014

Lilla snigel akta dig

Att odla i eget land är som balsam för själen. Att se hur det från små frön gror och blir till underbara grönsaker, det gör mig lycklig. 

Något som däremot grusar min väg är dessa förbenade sniglar. De mumsar också gladeligen i sig av mina grönsaker. 

Nästa år ska jag slå på kopparlister som tydligen ska få dem att vända då de ger sniglarna stötar. Om det fungerar återstår att se då. Ska läsa på lite mera om just bekämpning mot sniglar. Vill helst inte ha några kemikalier då både barn och hund befinner sig i min trädgård samt att vi alla ska äta grönsakerna också. 

Men för att försöka få bort det värsta för i år så matar jag dem med öl. Jag har gjort två fällor. En som de kryper in i och som får plats mellan mina grönsaker. Denna är  gjord av en helt vanlig PET-flaska. Man skär bara av toppen och stoppar den i PET-flaskan, tejpar igen och fyller med öl. Självklart ful-öl!  



Den andra är bara ett helt vanligt plasttallrik. Denna har jag grävt ner så den ligger kant i kant med jorden. Därmed kan de bara krypa över kanten och plums så ramlar de i. Kanske låter grymt men jag fullkomligt avskyr dessa små varelser i min odling. Så vill de leva får de allt vända på klacken och gå därifrån. Valet är deras. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar