onsdag 2 juli 2014

När allt släpper

Det kanske ser ut som att jag har hål i min trädgård och det har jag ju faktiskt. Men det är medvetet. Sallad och framför allt rädisor växer fort och behöver sås i omgångar om man ska kunna njuta av dem en längre tid under sommaren. 

Rädisorna har jag sått för fjärde gången i år. En omgång är helt skördad den andra väntar på att skördas i min blomlåda. 


Längst ner ser ni nästa omgång rädisor som ska skördas och om några veckor växer det ytterligare nya i den just nu bruna jordfläcken. Rädisor blir fort för stora och beska. Men sår man lite åt gången får man en jämn skörd då de växer fort. 


Det som är på gång ovanför rädisorna är spenat och ruccola. De växer också rätt så snabbt och behöver sås i omgångar för att kunna skördas länge. Dock så är det nog sista sådden av spenaten för i år. Sen ska det bli asiatisk kålblad istället. Men de får inte sås för tidigt då de riskerar att inte komma igång alls om så sker. Nä tidigast mitten på juli och sen ska man kunna skörda dem långt in på hösten då de tål några minusgrader. 


Något som äntligen är på gång är vår squash. Det har varit kallt och blåsigt åt den men nu ser jag de första frukterna komma. Spännande att få smaka den färsk. Det har jag aldrig gjort. Eller jo, färsk min inte "i min trädgård" färsk. 

Dagen har även spenderats hos sjukgymnasten som konstaterat att jag har en skada på en disk i ryggen. Är dock glad att jag gick i tid så vi lättare kan få den att läka innan det blir ett diskbråck. Så imorgon blir det laserbehandling samt Tens-behandling. Hoppas på att det hjälper. 

Jag väljer att se på min onda rygg som en knopp som är på väg att slå ut. Från något som trycker till att bli något som blommar ut och släpper allt. Dock är jag inte på långa vägar lika fin som min underbara pion som just nu går igenom samma sak som mig. Men vem vet, efter morgondagen kanske även jag ser lika vacker ut. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar