måndag 29 december 2014

Bättre förr?

Igår firades det 25 år. Idag hade det firats 74 år om de fortfarande varit i livet. Jag talar om min farmor och farfar.

Nu hann de med att fira 60 år som gifta, inte många som kommer upp i den siffran. På både gott och ont. Många av deras generation levde i ett förhållande som säkerligen inte var bra för någon. Och i dagsläget kanske vi många gånger inte kämpar tillräckligt. 

Av deras liv tillsammans fick jag uppleva 21 år. Och ingen ställde upp på mig som min farfar. Om han bara kunde så gjorde han det. Som till exempel den där sommarkvällen när han helt plötsligt kommer på att han ska skjutsa mig och min kompis till Hoting och midnattstravet. Det vill säga en enkel resa på 12 mil. 

Till saken hörde var att vi inte tänkte på att tala om för våra föräldrar vart vi for. Och några mobiltelefoner hade vi inte. Så de var inte allt för nöjda föräldrar vi hade när vi kom hem. Men roligt hade vi haft! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar