torsdag 7 november 2013

När inget blir som förut

Vår lilla stad drabbades av en tragisk olycka i maj ifjol. Två unga kvinnor miste livet vid en trafikolycka. Två bilar på en huvudled varav den ena ska svänga vänster. Den mötande bilen kör för fort så den vänstersvängande bilen missberäknar avståndet. Olyckan är ett faktum. En ung kvinna i vardera bil mister livet.

Igår kom domen mot den unga man som körde den mötande bilen. Han dömdes för vållande till annans död. Domen blev förutom villkorlig dom, 160 timmars samhällstjänst. 

På pressens hemsida bröt det ut ramaskri, hur kunde mannen inte få fängelse? Han har ju dödat två andra människor. 

Jag har funderat mycket på olyckan. Om det var jag som varit anhörig till någon av de inblandade. Hur skulle jag reagerat? Som "oberörd" kan jag förstå att de anhöriga till kvinnorna tycker domen är för låg. Min dotter/vän har mist livet på grund av en annan människa. 

Men som "oberörd" kan jag även tänka mig in i mannens liv. Det han gjorde är vi många som gjort. Ofta är vi tunga på foten när vi kör bil, det är så lätt hänt. Men oftast så har vi tur, inget mer händer än att farten ökar. Den här mannen hade inte den turen. 

Mannen i fråga är nu 23 år. När olyckan hände var han 22. Jag är själv äldre än så men minns ännu den berusning som uppstod i spänningen när det gick lite för fort. Men jag hade som många andra tur, inget hände. 

Ingen vill omedvetet ta en annan människas liv. Det var inte avsikten att någon skulle skadas den där kvällen. Det var oerhört dumt och onödigt att trycka på gasen som han gjorde. Men den här mannen har fått ett straff som kommer följa honom hela livet. Han har bragt två unga människor om livet. Det måste han leva med. 

Jag är ganska säker på att mannen hellre skulle tagit 10 år i fängelse om han bara fick glömma. Glömma den där kvällen som förändrade så många människors liv. 

Tänk er själva att orsaka en olycka som sätter två unga människor död på ditt samvete. För mig är det i alla fall en av de värsta saker som skulle kunna hända. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar