måndag 18 augusti 2014

Långkok

Hösten kommer, det känns. Och det känns okej. Vi har verkligen haft en kanon sommar i år. En sådan där som vi kommer prata länge om. Veckor, efter veckor med närmare 30 grader.

Men nu ligger temperaturen kring 15 grader och själen börjar ställa in sig på en mysig höst. På hösten får man gå in och lägga sig i soffan med en filt över sig och bara vara. Och samtidigt kan man pyssla med gott samvete utan att känna att man skulle varit ute. 

Det finns dock några måsten med hösten enligt mig. Ett av dem är rensning och avfrostning av frysar. 

Frysskåpet hade jag redan frostat av. Men tydligen hade L varit dit och lämnat den ena dörren på glänt. Som tur var hade jag inte hunnit fylla det med något. Så det var bara att frosta av igen. 

Idag har så städningen av frysboxen börjat. Vissa matvaror som stoppas i frysen blir inte uppätna och då jag avskyr att kasta mat försöker jag ta till vara på allt som går. Därmed har den stora kastrullen gått hela dagen. Hundmat får det bli! 


Det är en av J:s kastruller vilken han köpte till sin ölbryggning som använts. Men då han numer brygger mycket mera åt gången så har den bara stått och samlat damm. Men den passade helt perfekt som hundmatskastrull. 

Jag fyller gamla mjölktetror med kött och sen är det bara att fylla dem till bredden med buljongen som blir när man kokar. Det enda som återstår efter tillagningen som hamnar i komposten är benen. 


Återvinning är grejor det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar