söndag 3 augusti 2014

Maximerar skörden

Jag försöker hålla min trädgård levande genom att följa grönsakernas säsonger. Tidigare i sommar satte jag huvudsallad, plocksallad, spenat och ruccola. Nu spirar den asiatiska kålsalladen på samma plats som huvudsalladen hade tidigare. Den är tåligare och kan klara minusgrader vilket gör att jag kommer kunna skörda den länge. 

Ska även så denna i potatislandet för att vara säker på att den inte växer för mycket innan det blir kallt. På så vis hoppas jag på att kunna ha sallad från juni till oktober.


Under duken har jag nu satt en omgång till av rädisor samt spenat. Ifjol trodde jag att det bara gick att så en omgång av spenat då min andra omgång bara gick i stock som det så fint heter. Det vill säga att den går i blom och därmed inte längre är speciellt god. Men nu har jag lärt mig att jag sådde för tidigt andra omgången. Den blommar nämligen mycket lättare om det är varmt varför man bör hoppa över att så i juli. Så nu gör jag ett nytt försök och ser om jag kan få till en skörd att frysa in. 

Att jag lägger på duk nu är inte för att jag är rädd för kylan utan för att stänga ute katterna. De har en förkärlek att använda mitt nysådda land som toalett....

Och något som jag verkligen inte trodde att det skulle bli något av då jag satte frönen i en ej dränerad hink var mina vaxbönor. Men se, nu är de på väg. Så spännande och vilka gröna vackra blad de har.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar