torsdag 21 maj 2015

EGO!

Folk får säga vad de vill. För en gångs skull ska jag vara ego. Ett ord som inte klingar särskilt positivt i mångas öron. Men jag väljer just nu att beskriva ordet genom Egen God Omvårdnad. 

Jag har nämligen bestämt mig för att bli en viktväktare. Jag har för många, många år sedan kört efter deras program och då gick det hur bra som helst. Höll vikten i cirka 15 år innan L kom till världen. Jag gillar deras koncept om att man får äta ALLT. Det är bara jag själv som bestämmer. 

Nu rynkar säkert många på ögonbrynen och tänker att hon har ju för tusan nyss fött barn. Ja, ännu en anledning till varför jag ska sätta igång och följa deras program. På så sätt vet jag att jag varje dag får i mig rätt mängd kalcium, frukt och grönt samt vätska. Vad jag inte får i mig är en massa onödigt socker som annars är så lätt att stoppa i sig som mamma-ledig. Det ska fikas både nu och då. 

Jag vet också att jag får i mig de kalorier jag behöver för att min amning ska fungera på bästa sätt. Och det bästa av allt, att jag äter med jämna mellanrum och på så vis slipper få blodsockerfall vilket inte alltid är en så lyckad kombination med småbarn, 

Som extra belöning till mig själv har jag inhandlat två böcker med roliga och nyttiga recept. Dels Leilas nya bok vilken hon skrivit efter att själv varit med i viktväktarna samt boken Hälsokick vilken jag sneglat på länge. Så nu är jag pepp på riktigt att vara EGO!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar