söndag 3 maj 2015

Ett stort steg bakåt

När det gäller att få barn är en sak säker, ekonomin tar ett stort steg bakåt. Hur mycket kan man många gånger påverka själv. Jag är ekonom, jobbar som en och försöker oftast tänka som en även i hemmet. 

Senast jag var på biblioteket hittade jag den här boken:


En bok som tar upp det mesta man kan behöva tänka på som nybliven förälder. Mycket var för mig självklart i boken men några tips och tankeställare fick jag mig. Tycker man det här med ekonomi är oerhört tråkigt kan man alltid ha boken som en uppslagsbok. Enkel att slå i och väldigt lättläst. Det krångligaste kapitlet är nog det om försäkringskassan. Och det är ju inte så konstigt för systemet i sig är verkligen inte självklart. 

Lite ris vill jag dock ge boken då den har så stort fokus på att vi ska jobba så mycket då pensionen annars blir lidande. Visst, det är helt sant. Men i min värld är den tid jag har här och nu med mina små barn värd väldigt mycket. Är det så att jag måste jobba något år extra sen när jag blir gammal, ja då tar jag hellre det än att jobba bort småbarnstiden. Och vem vet, lever jag ens då? Självklart struntar jag inte i min pension men jag stirrar mig heller inte blind på den. 

Men som sagt var, det som är säkert är att familjens ekonomi påverkas av att vi skaffar barn. Och inte till det bättre. Då är jag extra glad över att leva i ett förhållande där vi tänker väldigt lika när det gäller just pengar. Det underlättar situationen oerhört. Så jag håller helt och fullt med när författarna till boken säger: "Par som talar om sin ekonomi investerar i sin relation". 

Så ge boken en chans. Det finns alltid något man kan ta till sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar