söndag 2 februari 2014

Glutenfritt

Söndag och en mysig frukost. Hade redan igår kväll gjort i ordning smeten till blåbärspannkakorna, skurit vindruvorna och laddat kaffebryggaren. Vill man mysa med barn på morgonen måste frukosten fram på bordet rätt snabbt. Åtminstone är det så här i vår familj. L har rätt så dåligt tålamod på morgonen innan frukost. 

Så medan pannkakan stekte sig själv pressade jag apelsinerna och skar bananen och äpplet. Och för att lyxa till det ytterligare lite extra så blev det en klick glass till också. Smakade bra!


Efter frukost drog jag igång en deg för jäsning. Har en kollega som är gluten- och mjölkproteinallergiker och jag tycker så synd om henne som får sitta och äta samma bröd vecka ut och vecka in på vårt fika. Så idag hade jag laddat för att försöka mig på att baka lite bröd till henne. 


Igår när vi storhandlade köpte jag in lite gott och blandat för att kunna baka idag. Hade läst recepten och insett att jästiden var låååång. Har bakat tekakor och ett sirapsbröd. Bara tekakorna skulle jäsa första omgången i TRE timmar. Man fick inte ha bråttom här inte. Men då hann vi hälsa på L:s gudföräldrar mellan jäsningarna. 

Förutom att bröden är fria från gluten och mjölkprotein så är de även utan laktos och ägg. Väldigt spännande att baka. Man tar ju som bort själva stommen i brödet när man tar bort allt detta. 

Men nu är bröden klara och provsmakade. Och jag tror att jag törs bjuda på dem imorgon. 


De kan ju inte mer än spotta ut dem i alla fall. Tekakorna hann jag stoppa i frysen innan de fastnade på bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar