måndag 17 februari 2014

Planering är A och O

Aldrig trodde jag att jag skulle sitta och lusläsa om jord, gödsling och allt annat som har med plantering att göra.

Flockblommiga, korsblommiga, mållväxter ja trädgården har en hel del som skall tänkas på. Nu är jag som sagt var i stort sett endast intresserad av trädgårdslandet. Men vem vet, en dag kanske jag sitter där och påtar ner blommor i diverse rabatter. 

Men nu planeras det som sagt var för grönsaker. 19 olika grönsaker vill jag så och sex olika kryddor. Kryddorna är enkla de har jag redan tre sorter som kommer av sig själva. 



Ifjol hade jag tio sorters grönsaker och fem olika kryddor. I höstas anlade vi två nya små land men så jätte mycket mer att odla på än innan är det inte. Däremot ska det planeras bättre i år. Tänka vår och sommarsådd istället. 



Det finns en hel del knep att ta till och jag ska se om de fungerar för mig. Då jag valt att odla i pallkragar är min yta rätt så begränsad och jag har varit rädd för att sätta för tätt. Men nu har jag läst mycket om just odling på detta vis och insett att det handlar om att kombinera grönsakerna på rätt sätt för att få plats med mesta möjligt. 

Så det ska bli så spännande att se om jag lyckas få till alla de sorter jag vill på min yta. Jag lovar er att ni i sommar kommer bli väl uppdaterade om detta. Längtar till april nu för då sätts de första små frönen i jord. 

Lite kommer jag dock att fuska. Tomater, persilja, rosmarin och purjolök kommer jag köpa plantor av. Detta då det kostar mer än det smakar att odla från start för mitt eget behov. 

Nu hoppas jag bara på en riktigt bra vår och sommar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar