måndag 28 april 2014

Från idé till verklighet

Stora göra-stan-dagen blev det idag. Medan jag och J flängde runt i diverse affärer var L med sin farfar och myste.

Ett av målen för dagen var att inhandla diverse material för ett projekt jag haft i mitt huvud en längre tid. 

Ett av målen med min trädgårdsodling är att den ska vara lättsam. Men väljer man att som i mitt fall att ha både tomater och gurka så krävs det vattning. Min tanke har hela tiden varit att dessa plantor ska stå i självvattnande krukor. 

Nu är dessvärre dessa riktigt dyra om man vill ha lite storlek på dem. Och där kommer mitt projekt in. 

Idag har det inhandlats material för att jag själv ska bygga mina krukor. Hur gör jag då? 


Till att börja med använder jag mig av en murarhink får att få till den rätta volymen. 

Såga sedan till ett rör, jag har använt mig av ett avloppsrör. Tag gärna bort en liten bit nedtill typ som ett V så vattnet lättare rinner ut. Se till att röret står stadigt i botten på hinken. Slå sedan på lecakulor tills du fyllt upp hinken 5 cm. 


Lägg sedan ett nät (använde fiberduk) över lecakulorna och klipp hål för röret. Fyll upp hinken med jord. Klippt av nätet runt hinken men lämna så pass mycket att det går att knyta fast nätet med ett snöre. Detta gör att jorden inte ska kunna tränga igenom. Ta sedan en pinne, jag använde mig av en grillpinne, och sätt en frigolitbit längst ned. Denna ska passa i röret. Markera på pinnen vart den är i kant på röret när det är tomt på vatten och sätt sedan ett märke fem centimeter ner. På så vis vet man att man inte fyller på för mycket. 


Sen är det bara att fylla på med vatten. 


Priset för min krukor blev inklusive lecakulor 89,76 kronor styck. Nu går det definitivt att komma undan mycket billigare då man kan köpa 10 liters hinkar för 10 kronor styck och då skulle priset bli 45,76 kronor styck. Men nu vill jag ha rejäla krukor som hade större volym. Med ett fem centimeters lager av lecakulor ger det mig en vattenbehållare på tre liter vilket jag tyckte räckte. Vill man ha mera fyller man bara på med ännu mera lecakulor. 

Nu undrar ni kanske: Men rötterna kommer ju inte ner till vattnet? Nej, men lecakulorna binder vattnet och på så sätt drar jorden upp vattnet till rötterna. Fiffigt va?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar