torsdag 10 april 2014

Gallring i lådan

Torsdag, ljuva torsdag! Helgen är här och det känns riktigt bra. Vad den ska innehålla är inte riktigt bestämt. Ikväll har vi haft snabbvisit av L:s äldsta moster som varit här med en hel korg potatis och två kålrötter. Inte alls dumt att få. I höstas fick vi också en korg potatis och några kålrötter och det är slut sedan länge. 

Även om vi odlar potatis själva så är det än så länge inte för vinterförvaring då odlingsytan ännu inte är så stor. Målet är väl inte heller att vi ska vara självförsörjande på potatis utan mer att vi ska ha lite bara för att kunna gå ut i trädgården och hämta in färsk potatis. Men visst skulle jag kunna tänka mig att ha mer potatis i odlingen då vi har en väldigt bra förvaring inbyggd i vårt hus just för rotsaker. Men just nu vill jag testa att odla så mycket olika som möjligt och då får mängden hållas tillbaka. 

Ikväll har jag skolat om huvudsalladen. Det tycker jag är lite jobbigt rent mentalt. Jag har så svårt att dela de där fina bladen från varandra för att sedan bli några små strån som sticker upp. Och värst av allt är att rensa bort det som blivit överflöd. För hur lite man än sår av sallad så blir det massor. Och gallrar man inte så blir inte skörden bra. Och nu är det gjort. Så nu står de där så små och taniga. Men snart är de stora fina plantor istället. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar