söndag 20 april 2014

Solens sista strålar

Innan vi for mot kusten hade vi inte bestämt vilken dag vi skulle åka hem på, antingen idag eller imorgon. Det blev idag. Då L har lite svårt att komma till ro på kvällen när man sover borta på grund av att han vill vara med på allt som händer så bestämde jag mig igår kväll för att vi skulle åka hemåt idag. Det kan vara bra att få en dag att landa här hemma på innan det är dags för vardag igen. Och sen saknade vi ju J också. 

Nu jobbar ju J även i natt men vi hann få några timmar med honom innan det var dags. När J åkt och jobbat och L somnat gick jag ut en sväng för att fundera ut vad vi ska hitta på imorgon. Ute var det så skönt väder och när jag fick syn på växthuset som gapade på grund av värmen klockan halv nio på kvällen, ja då fick jag extra energi och startade med lite trädgårdsarbete. 


Jag rensade pallkragen för mina kryddor och fyllde på med ny jord. Gräslök, timjan och citrontimjan är på väg upp. Sen ska den fyllas med persilja, rosmarin, dill och eventuellt citronmellis och mynta. 


Efter det tog jag tag i vår buske vi vinterkomposten. Vad den heter kommer jag inte ihåg men tacksam är den verkligen. Varje vår river man bara bort de döda kvistarna och när väl värmen kommer så skjuter den snabbt i höjden och bildar fina gröna grenar med vita dun. Och hög blir det också, cirka två meter. 

Även komposterna har fått av sig sitt täcke så de lättare kan andas. Jag vet att det fortfarande är kallt på nätterna men dagarna blir olidligt varma för de stackarna. 


Efter det krattade jag nästa klart hela baksidan. Det enda som återstår är en liten slänt vi har dit vi skjutsar snön på vintern. Där blir det alltid en hel del stenar från vår parkering. Så det får bli ett projekt för morgondagen. 


Och som vanligt så kunde jag inte hålla mig från att ta en titt förbi rabarbern. Den lilla plantan som jag satte ifjol som stickling är på gång upp och den stora har börjat bilda små, små blad. Å så jag längtar till den första rabarberpajen!


Innan jag gick in för kvällen satt jag ner en stund och njut av solens sista ljus på himlen. Längtar tills den går upp imorgon igen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar