onsdag 2 april 2014

Hög på svamp

Just nu läser jag det mesta jag kommer över i trädgårdsväg. Köper tidningar som ger inspiration, botaniserar i trädgårdshyllan på biblioteket och ställer mig till och med på kö till vissa böcker. Vill lära mig så mycket som möjlig för att snart kunna använda mig av min lärdom praktiskt.

Ifjol höst bestämde jag mig för att den kommande hösten anmäla mig till en kurs i svampplockning. Vill verkligen lära mig att ta tillvara på så mycket som möjligt som vår skog har att erbjuda. Och när jag för några dagar sedan läste om champinjonodling kände jag att det skulle jag vilja testa på. Det blir som ett litet steg mellan trädgårdsodlandet och det man kan finna naturligt i vår miljö.

Minns att en av mina barndomsvänner hade en champinjonodling hemma hos sig när vi var små. Jag var så fascinerad över de små vita hattarna som bara ploppade upp.

Och nu har jag gjort det! Beställt min första mycel. Så redan nästa vecka bör jag ha det här hemma och kunna starta min egen svampodling. Åhhhh så spännande det ska bli!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar