måndag 20 oktober 2014

Det bubblar

Jag har halkat in lite på brödbak just nu. Vi äter sällan bröd till frukost men till finare middagar eller soppa är det gott. Och vissa favoriter finns. Till soppa blir det oftast basilikabröd och till finare middag blir det foccacia. Fruktbröd brukar jag också kunna göra vilket jag tycker är gott till en kopp te.

Men för någon vecka sedan halkade tankarna in på vedugnsbakat bröd. Mormor och morfar bakar alltid mjukbröd till jul och den här gången skulle jag vilja testa att baka bröd i ugnen när den ändå är varm. Men vad ska jag baka då? 

Jag har på prov satt en surdeg av råg. Tanken kring denna är att provbaka ett valnötsbröd innan för att se hur det blir. Och då jag hittade ett recept som startar utan jäst och istället använder sig av äpple, ja då blev jag lite nyfiken. Så nu är surdegen inne på dag två och har så sakta börjat bubbla. Ska bli så spännande att få se hur resultatet blir. Återkommer så klart om detta när bakningen tagit fart. 




2 kommentarer:

  1. Haha, vi bloggar om samma sak i dag! Lycka till med din surdeg :-) Om du inte lyckas få fart med den med hjälp av äpple kan du prova med enbart grovt rågmjöl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag bubblar det för fullt så imorgon blir det baka av :D

      Radera