torsdag 2 oktober 2014

När man väntar på något gott

Igår torkade jag lite tomater i ugnen, idag var det dags för inläggning. Givetvis blev det även provsmakning av gårdagens insats och oj så goda de blev. Extra goda är de nog också för att de just är hemodlade. 

Jag torkade två olika sorters tomater. En som heter Tiny Tim och är en busktomat och en som heter Cherry Chocolate vilket är en körsbärstomat. Den sista är min favorit bland årets tomater. Jätte goda med lagom tjockt skal. 

Till inläggningen valde jag att använda mig av timjan, citrontimjan, vitlök och kalamataolivolja. 

Till helgen ska jag sätta lite vitlök så vi även kan få njuta av det från vårt land nästa höst. Och blir mina inlagda soltorkade tomater bra så vet jag vad en del av vitlöken ska gå till. Nu använder vi väldigt mycket vitlök i vår matlagning så den kommer garanterat att gå åt i alla fall. 

Men nu får vi allt vänta i godan ro på att allt gosar till sig i burken. Sen blir det spännande att få provsmaka. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar