söndag 5 oktober 2014

Värdet av bra kött

Jag är köttätare och kommer nog så alltid att vara. Sen äter jag gärna vegetariskt dels för att jag tycker att det är gott och för att jag anser att det vore bra om köttkonsumtionen minskade. Men idag har det stått köttstyckning på schemat. 

Vi har turen att få älgkött varje höst av min far och det är verkligen guld värt. Det är gott kött och man vet vart det kommer ifrån. Inga onödiga transporter, djuren har fått leva ett fritt liv och inte har de ätit någon genmanipulerad mat. 

Och nu hade vi dessutom turen att få en bakdel. Där sitter de mesta godbitarna. Så nu ligger det köttfärs, filé, skav, gryt- och grillbitar, grillbiffar, entrecote, rulle, lövbitar och tjälknölar i frysen. Det blir gott att ta fram i vinter. 

L tyckte det var väldigt intressant att titta på när J skar loss bitarna. Jag tycker det är bra att han får vara med och titta så han tidigt förstår vart vårt kött kommer ifrån. Och att han dessutom så småningom ska förstå värdet av bra kött också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar