torsdag 29 januari 2015

Som ett barn

Jag har en son som älskar allt med äpplen. Om han får en semla eller ett äpple framför sig så är det äpplet som blir uppätet. Inget vi direkt klagar över. Även jag gillar äpplen och allra helst äppelringar.

Jag har alltid tänkt att de kan ju inte vara så svåra att göra. Och jag har gjort det en gång tidigare. Dock tyckte jag att det var för mycket stök för något som försvann i ett kick. 

Men i höstas läste jag på Underbara Claras blogg kring hur de tog till vara på sina äpplen. Och bland annat gjorde de äppelringar med en äppelsvarv

Har tyckt att det är en liten onödig grej då man kan använda redskapen man har hemma. Men för några dagar sedan var vi in på Jula och då fann jag en svarv till nedsatt pris så jag tänkte att man kan ju alltid testa. 

Och oj vad den fungerade bra! På ett litet kick hade den skalat, kärnat ur och skivat ett äpple. Och om det var roligt? Kände mig som ett barn på julafton. Så nu torkar de i ugnen så får vi se hur resultatet blir imorgon. Spännande! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar