fredag 9 maj 2014

Allt i allo dag

De blev riktigt bra mina frukostbullar. Hade kunnat haft lite mera solrosfrön på men det var mest för syns skull då det även var solrosfrön i bullarna. Och morötterna blev en hit. Vill ni göra dem kommer receptet längst ner i inlägget. 


Annars har vi denna grå och regniga dag målat lite med kritor och varit på utvecklingssamtal på förskolan. Riktigt roligt att se delar av vad de gör på dagarna. Vår förskola är riktigt duktiga på att dokumentera med bilder och text i barnens portföljer. Så roligt för oss föräldrar att få ta del av. Är så  nöjd med vår förskola. Max 15 barn och att de är ute så mycket som möjligt är två av de stora fördelarna anser jag. Sen finns det en massa annat också. 


Hemma har vi fått hjälp av farfar att sätta upp L:s postlåda på hans lilla krypin under trappan. En mysig liten koja som ska bli ännu mysigare innan jag är klar med den. I dagsläget finns där inne bara leksaker och några kuddar. Men planerna för vad mer som ska finnas där inne ligger och väntar på att få bli till kreativt arbete när väl jag bestämt mig om allt. Näst på tur är i alla fall att få in belysning. 



L:s fina tavla som han målade tidigare i år har fått hedersplatsen i allrummet nere. Vilken härlig färgklick det blev! 

Men nu sover L hos farfar och jag har passat på att städa undan lite urväxta kläder samt leksaker. Gisses vad mycket det blir. Vet inte hur många backar som vi redan burit upp på vinden. Tur vi har handlat mycket på second hand och fått ärva. Annars skulle det blivit massor av pengar. 


Och här kommer då receptet i original på frukostbullarna:

Kalljästa dinkelbullar

25 g jäst
5 dl kallt vatten
1 msk honung
1 tsk salt
½ del solrosolja
1 dl vetegroddar (jag tog morötter)
1 dl solrosfrön + extra att toppa med
12-14 dl dinkelmjöl

Lös upp jästen med lite vatten. Tillsätt honung, salt och olja. Blanda väl. Häll i resten av vattnet. Tillsätt vetegroddar, solrosfrön och mjölet lite i taget. Arbeta degen tills den känns smidig. Dela degen i 16 bitar. Rulla till bullar, doppa dem i solrosfrön och lägg dem i muffinsformar. Låt jäsa övertäckta med plastfolie i kylskåpet över natten. På morgonen tar ni ut bullarna ur kylskåpet och sätter ugnen på 250 grader. Grädda mitt i ugnen i cirka 10 minuter. 

Låt frukosten smaka!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar