tisdag 27 maj 2014

I betraktarens ögon

J satt och tittade igenom mina bilder på telefonen en dag och hittade bland annat denna bild.


Jag såg på honom att han funderade på vad jag egentligen tagit kort på. Jag frågade honom: Vilken känsla får du av den här bilden? 

"Ingen" fick jag till svar. 

För mig säger dock bilden en hel del. Jag får känslan av värme, tungt jobb, damm, ond rygg och ett evigt klonkande från ljudet av stenar som träffar traktorns skopa. Åtskilliga stenar har jag plockat på åkrar som denna. Ett jobb som måste göras på en bondgård. Inte många har upplevt slitet av jordbrukets kretslopp. På sommaren skulle allt ske. Även om korna gick ute så var inte jobbet mindre, snarare tvärtom. Det skulle plöjas, harvas, plockas sten, sås, skörda, fixas hagar och så vidare och så vidare. 

Men jag är glad att jag fick växa upp med detta. Jag har en större förståelse för vikten av den lokalproducerade maten och jag har inga som helst problem att stycka kött. Jag vet vart det kommer ifrån och vet vad som är bra kvalité. 

Att det är tarmar som är skinnet på riktig korv gör mig inget. Men att inte veta vad som återfinns i en korv med en kötthalt på 40%, det gör mig äcklad. 

I födelsedagspresent fick jag både en kvarn och en grej för korvstoppning. Jag hoppas på att kunna få till några egna korvar att lägga på grillen i sommar. Måste bara läsa på lite mera om tillverkningen och se om jag hittar något bra recept innan jag ger mig på korvstoppning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar