fredag 30 maj 2014

Tid för tankar

Jag skrev häromdagen om hur man ser på bilder på olika sätt. Att det ligger i betraktarens ögon att fritt tolka en bild vilket kan ge väldigt olika känslor.

Så är det inte bara med bilder utan kring allt vi ser med våra egna ögon. Vissa saker är det inte ens säkert att vi ser om vi inte har en bakgrund i vårt huvud. 

Som till exempel bilden nedan. 


De flesta ser nog trädet som ligger avbrutet och det grönskande riset. Vad man inte ser på bilden men som finns i verkligheten är att det avbrutna trädet ligger i en stor grop. En grop som för många hundra år sedan användes till att få mat för att överleva. Det är med andra ord en stor fångstgrop. 


Och den här bilden som ser ut att vara en bild från en skog med mossa. Men som egentligen är en stor gravplats för en liten flicka. 

Där granarna står har det långt tidigare funnits ett kors. Men nu ligger allt dolt i naturen. Endast sägnen som sprids gör att man vet vad där finns. 

Min farfars farmor hade sett korset. Och min farfar visade mig den här gravplatsen får många år sedan. Och berättade den historia som han fått berättat för sig. Om den lilla sameflickan som på slutet av 1700-talet hittades riven till döds av en björn och kom så att begravas på denna plats mitt ute i skogen. 

Sådana saker kan jag gå och tänka på när jag sätter plant i skogen. Små händelser i vår tids historia som finns gömda men inte glömda. 

Det är rätt skönt att stanna upp ibland och ha dessa tankar i ett annars snurrande ekorrhjul. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar