torsdag 1 maj 2014

En rejäl dos trädgårdsarbete

Idag har kroppen fått arbeta riktigt. L åkte till sin farfar igår och ska vara där tills imorgon. Så idag har det stökats på i trädgården från morgon till kväll. 

Dagen började med sovmorgon till kvart över nio. Riktigt skönt! En lång mysig frukost med J och sen bar det av ut. Första projektet för dagen var att rensa i vår smultronbacke och att sen gräva upp sticklingar och plantera om dem. Backen ser ut som en enda lång grusbacke men de finns där. Och nu har jag planterat så långt som jag tänkt mig. De jag satte förra året har spridits sig bra så det ska bli spännande att se om jag når mitt mål 2017 med en härlig smultronbacke för L att kunna hämta nyplockade smultron i. Jag hoppas det. 


 

Och som ni ser nedan så blir den rätt så stor. Allt grus ni ser är vår smultronbacke som nu har nyplanterade sticklingar. J är 184 cm lång och han ser ju inte särskilt stor ut på bilden. 


Efter smultronbacken blev det ogräsrensning i vår grustrapp, skrapande av växthuset och tvätt av dessa rutor. Tyvärr gick det lite ont för mig då jag drog rakbladet för sista gången för att få bort den gamla färgen på rutorna. Den sista rutan sprack men nu får det vara en spricka i den. Jag har redan bytt rutan en gång och just nu vill jag inte göra om allt arbete igen. Det är bara en spricka så det påverkar inte själva funktionen. 

Halv sex blev det dags för middag och sen ut igen. Nu fick markstenen utanför vår ingång sig en omgång. Gräset har sedan länge klättrat över stenarna och ifjol när vi byggde hundgården blev den ena kanten rensad. Och nu är resten tillfixat också. 


Efter allt grävande och skyfflande är nu rygg och armar rätt möra. Men det är en skön känsla. Det är inte ofta nu för tiden som kroppen får sig en riktigt stor dos av trädgårdsarbete. Men idag fick den verkligen så den blev nöjd. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar