torsdag 8 maj 2014

Att glädjas över det lilla

I morse när jag vaknade snöade det för fullt. Så lagom trevligt.... Men det gäller att försöka se det positiva i allt. Långt ifrån lätt alla gånger men idag gick det bra. För även om i morse var vitt så blev det under dagen 10 plusgrader och därmed fylldes min vattentunna på nytt. Och den var i det närmsta tom innan.

Jag försöker så långt det räcker att vattna med det vatten som naturen ger. Det innehåller så mycket mera än det vatten vi får ur kranen. På kvällen vattnar jag med det vatten jag hämtat utifrån dagen innan. På så vis är vattnet rumstempererat istället för det kalla vattnet som är i regntunnan. Och när kannan är tom fylls det på med nytt vatten till nästa dag. 

Förutom att glädjas över en full vattentunna har jag ikväll pysslat med att göra egen glass. Noblesschoklad som fyllts med vaniljglass innehållandes mandelkrokant.


Mandelkrokanten blev jättebra men glassen smakade alldeles för lite vanilj för min smak så den måste jag experimentera med så den blir perfekt. Annars är de alldeles lagom att bjuda på till kaffet istället för en kaka. Jag ska testa ett recept som jag vet blir god vaniljglass senare. Men det är lite mera stök med det men det kan det vara värt. 

Och då det är torsdag och därmed helg har jag även gjort degen till småfrallor som får kalljäsa i kylen så de kan ställas in i ugnen imorgon bitti så vi får nygräddat bröd till frukost. Det skulle vara vetegroddar i dem men då jag inte hade några sådana hemma fick det bli morötter istället. Vi får se hur det blir. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar