torsdag 19 juni 2014

Det är mödan värt

Min akilleshäl är det där med ekologiska grejor. Jag skulle gärna vilja att det gick av bara farten att det var dessa varor som hamnade i min varukorg när jag handlade. Men tyvärr så är jag dålig på det. 

Dock har några varor fastnat i mitt tänk så de tvekar jag aldrig på. Det är bananer, vindruvor och citroner. Bananer och vindruvor har det varit mycket tal om men citroner insåg jag själv att jag måste byta ut. 

Anledningen till att jag insåg detta var när jag för två år sedan gjorde rabarbersaft. Efter att allt stått och dragit i några dagar silade jag av saften och slängde citronerna i komposten. Inget mer med det. 

Tills hösten kom och jag skulle tömma komposten. Rätt vad det var när jag grävde fick jag syn på något gult. Och döm om min förvåning, var det inte citronerna sen safttillverkningen. I flera månader hade de legat i min varmkompost och inget hade hänt. Då inser man hur otroligt hårt besprutade de är. 

Så nu finns bara ekologiska citroner i mitt fruktfat. Och min målsättning är att mer av mina varor ska bli ekologiska som ett självklart val. Sen om det står mellan det närproducerade och ekologiska ja då tror jag även fortsättningsvis att jag kommer välja det närproducerade. 


Så ikväll ligger mina citroner (4 st) tillsammans med rabarber (4 kg), vinsyra (40 g) och vatten i min rostfria bunke i väntan på att de dragit färdigt och jag kan sila dem för att sedan tillsätta socker. Svårare än så är det inte att göra sin egen rabarbersaft. Allt skäres upp i bitar och vattnet som hälls på ska vara kokhett. 




Sen är det bara att vänta en till två dagar. Och det är väl värt väntan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar