tisdag 3 juni 2014

Möjligheter

Föräldrarådsmöte, fyra gånger per år och ändå kan inte föräldrarna ta sig dit. Vi är fyra förskolor som har möte samtidigt. Fyra förskolor med totalt cirka 150 barn. Fem föräldrar som kommer på mötet varav jag är en. Varför vill man inte veta vad som händer på barnens "jobb"? Och varför vill man inte kunna ställa frågor och påverka? Förstår man inte att det är en möjlighet man har? 

Jag kan efter snart vårt första år på dagis konstatera att vår avdelning med 15 barn har de mest engagerade föräldrarna i alla fall. Från vår avdelning var vi tre. Tre av fem alltså, skrämmande. 

Jag förstår att det är fullt upp för vissa men varför stannar man inte upp? En, en och en halv timme var tredje månad, det kan man väl i alla fall undvara? När det är mer personal på mötena än föräldrar skäms man faktiskt. 

Men alla prioriterar olika. Jag väljer att ta vara på möjligheten. Och så tänker jag fortsätta göra. 

Angående möjligheter så titta upp runt omkring er ute nu. Det fullkomligt exploderar av blommor och grönt. Jag njuter extra av kvällen med en vas av lila och vita syrener. Underbart vackra och sprider en sagolik doft. Och inget kostar det heller. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar