söndag 22 juni 2014

Lite köksfix

Och så var helgen slut då. Förhoppningen finns om bättre väder när det blir dags för semester. För mig och J är det tre veckor kvar att jobba. L har bara två veckor kvar på dagis, eller rättare sagt sex dagar. Tänk nu har han snart gjort två terminer. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, hur fort kan tiden gå?

Tittade på bilder från att han startade på dagis för ett tag sedan och man märker verkligen hur mycket de utvecklas. Nu vill han vara med på allt. Idag har vi haft lite bakdag och gjort kolakakor och chokladsnitt. L har provsmakat, rullat längder, penslat ägg och strött på pärlsocker. Och mellan varven vägt en och annan ingrediens. 


När man bakar med barn får man inte vara pedantisk. Eller det kan man nog inte vara överhuvudet taget om man har barn. Det blir som lätt lite stökigt. Men det är det så värt. 


Det är väl en av de bra sakerna med att L blir äldre. Att man kan göra så mycket tillsammans på ett helt annat sätt. 

Förutom att baka har vi haft besök av en tjej från dagis. De har lekt tillsammans, ritat och så hjälpte de mig med att plocka svartvinbärsblad. De flesta tar bara hand om bären på sina svartvinbärsbuskar men jag tycker minst lika mycket om bladen. Kanske till och med mera. De är kanongoda att bara lägga i kokande vatten för att få svartvinbärste. Men det jag gillar bäst är att göra saft av dem. Det blir som en jättegod middagsdricka. Vill ni testa själva så har ni receptet här. Och om ni ska göra saften så gör åtminstone dubbla satsen. För den kommer försvinna snabbt, det lovar jag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar