lördag 14 november 2015

"Mitt folk"

Vaknade med barnen. Klev upp, tände en brasa och lite ljus. Gjorde i ordning frukosten och satte oss och åt i godan ro. Efter frukosten slog jag igång instagram och möttes av ett gråtande hjärta i färgerna blått, vitt och rött. Jag förstod genast att något hänt. Slog på tv:n och möttes av ännu en tragedi i världen.

Musten gick ur mig. Hur kan människor göra så här? Och hur kan man påstå att man gör det för sin tro? Jag är född in i ett kristet samhälle. Jag är döpt och konfirmerad men definitivt inte troende. Mina barn är inte döpta och jag och J tycker att de själva ska få bestämma hur de vill göra när de blir äldre. Att jag döptes som barn spelar mig ingen roll och att konfirmera mig valde jag själv att göra. Men jag kan inte påstå att det var för att lära mig mer om religionen, nej snarare att få tillfälle att ha kul med kompisar och presenter.

De flesta krig är relaterade till religioner och pengar. Det jag inte kan förstå är hur något man ska leva efter kan vara så fel. Att ta andra människors liv.... Det måste vara en enorm feltolkning av den skrift man följer.

Och det värsta med allt är att dessa personer, som kan räknas på två händer, ger ett helt folkslag en stor svart stämpel. De flyktingar som kommer till oss nu flyr från just dessa människor, trots att de tror på samma religion. Så hur kan vi då stämpla alla med samma religion som lika.

Tänk er att bli stämplad som medlem av IS och så är det just dessa människor som drivit människorna på flykt. Som tagit livet av deras familjemedlemmar. Tänk om "mitt folk" skulle begå dessa avskyvärda brott och jag därmed skulle dras med i den smutsiga stämpeln. Jag som bara föddes in i min religion, som inte utövar den mer än att fira högtiderna.

Så snälla, tänk ett steg längre innan ni ger er på en hel grupp människor från samma religion. De är lika olika som vi kristna är i vårt land Sverige. Låt denna tragedi föda kärlek, för det är endast då vi kan besegra hatet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar