lördag 21 november 2015

Svetten lackar

Lördag och dags för ett litet middagstips tycker jag. Fick en del spännande recept i tisdags när jag var på vv som går under mättande dag. Har haft lite svårt själv att komma på några roliga recept dessa dagar. Så det var riktigt välbehövligt. Idag testades det här:

Bami goreng med räkor

Observera att detta är endast en portion

50 g nudlar
½ grönsaksbuljongtärning
½ schalottenlök
½ röd paprika
½ gul paprika
50 g sockerärtor
1 tsk olja
½ tsk curry
100 g färsk ananas
½ tsk sambal oelek
½ msk japansk soja
100 g skalade räkor

Koka nudlarna i vatten med buljongtärning. Skala och hacka lök. Kärna ur och strimla paprika, ananas och sockerärtor i olja och strö över curry. Blanda ner sambal oelek, soja och räkor. Låt allt bli varmt.

Resultatet enligt mig blev väldigt bra, dock starkt så pass att jag började svettas. Så nästa gång kommer jag nog att ta lite mindre sambal oelek och mer ananas.


I övrigt har dagen varit lugn med en skön promenad. Har dock varit frusen mest hela dagen så ikväll fick det bli en bastu och nu ska jag dricka lite glögg och äta några pepparkakor medan jag ser filmen Hur många lingon finns det i världen. Har ni inte sett den så gör det. En riktigt bra svensk film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar