fredag 7 mars 2014

Fyllt dagen och magen

I morse gräddade vi våra småfrallor med linfrön och solrosfrön som jäst i kylskåpet över natten. L tyckte det var väldigt roligt att få sprida ut solrosfrönen över bullarna dock kände han sig inte riktigt klar när det var dags för att stoppa dem i ugnen. Men efter lite förhandling fick jag stoppa in dem. Och visst är det något speciellt med nybakat till frukost. 


Efter frukost packade jag och L in oss i bilen och åkte en sväng till stan för att gå på marknad. Det är som vanligt med marknader oftast ganska lika som föregående år men ändå mysigt att strosa runt. Och så fick L se två tåg som tuffade förbi och bara det var nog värt resan enligt honom. Med oss hem fick vi lite strumpor vilket alltid går åt. 

När sen L sov passade jag på att fylla den tårtbotten som jag bakade för några dagar sedan och som jag haft i frysen. Det skulle bli en tårta tillägnad L:s farfar då han verkligen gillar grädde. Innehållet blev mosade jordgubbar från eget land och marsangrädde. Och tårtans motiv blev en finklädd tjej. Det tyckte i alla fall jag passade väldigt bra. Och jag tror det föll farfar i smaken. 


Medan jag pysslade på med tårtan hade jag en deg på jäsning då det blivit lite jäst över sen frukostbaket. Av det blev det två stycken baguetter. Så kvällsfikat blir nog en kopp te och en bit baguette med ost. Och så ska jag nog mysa ner mig med en tidning då J åker och jobbar. Trevlig fredag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar