tisdag 11 mars 2014

Tänk att det kan bli guld av skräp

Sakta, sakta försvinner snön. Även idag blev det en stund ute i den klara luften innan mörkret kom. Så härligt att kunna strosa runt i trädgården och drömma om den varma våren som snart är på intågande. 

Medan J och O övade apportering fixade jag och L med komposterna. Det är så fascinerande hur våra matrester bara kan förmultna till fin, härlig jord perfekt för kommande trädgårdsland. 

Vi har två komposter. En för sommaren och en för vintern. Sommarkomposten har fått arbeta i fred sen i höstas och se så fin jord det ligger i den. Guld att vända ner i trädgårdslandet innan det blir dags för plantering.   


Vinterkomposten har även den fått lite kärlek genom omrörning och lite gamla blad som jag sparat i en säck sen i höstas. Bättre och billigare strö får man leta efter. Jag spar två sopsäckar varje höst och det räcker gått och väl över hela vintern och även tidig vår. Sen är det bara att kratta upp det som blivit liggandes sen hösten och spara över sommaren. På så sätt behövs ingen större förvaring av gamla löv. 


Min svärmor tycker jag är lite knäpp som tycker det är så roligt med mina komposter. Men visst är det väl fantastiskt att man med så lite jobb kan få bort en sådan stor del av våra sopor och dessutom kan man använda dem på nytt här hemma i vår trädgård. Tänk om vi kunde göra så med alla våra sopor. 

L kommer säkerligen tycka om att vara och gräva med mig i vår. Redan nu så är spade och hink väldigt roliga leksaker. 


Och det bästa med den friska luften är att man sover såååå gott sen när det är dags för nattsömnen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar