söndag 23 mars 2014

Nu är det på gång

Äntligen är det på gång! Trädgårdslandet har fått sin första touch. Gurkorna är satta och så även huvudsalladen.



Mitt mål för sommarens odling är dels att plantera nya sorter så som rödbetor, palsternacka, olika sallader och så vidare. Men jag har även som mål att maxa planteringen och skörden så gott jag kan då ytan är begränsad. 

Nu är det ju inte så att ytan på vår tomt sätter stopp, nej definitivt inte. Men jag har valt att begränsa min yta på grund av att jag vill se hur mycket jag orkar med. Min trädgård ska inte vara till belastning, den ska ge avkoppling. 

Så att så huvudsallad redan nu är ett steg till att få ut det mesta av trådgården under så lång tid som möjligt. Genom att förgro denna hoppas jag på att kunna skörda god sallad redan till midsommar. Övrig sallad ska sås direkt på friland och även den är planerad i omgångar utifrån olika sorter som vill växa olika tider under sommar/höst. Tanken är att jag ska kunna skörda sallad från juni till oktober om vädret tillåter. 

Innan hade jag ingen aning om att vissa sorters sallad tycker att det är för tidigt att sås i juni/juli. Och andra för sent i juli. Men nu har jag läst på och utifrån det planerat min trädgårdsodling så jag förhoppningsvis ska ha sallad att plocka under flera månader. 

Hur det blir återstår att se.


Även när det gäller plantering så tycker jag om återvinning. Dessa plastkrukor köpte jag för säkert 15 år sedan. Varje år sår jag i dem och när jag planterar om plantorna tvättar jag ur dem och stoppar undan dem till nästa år. 

Visst de kostar inte många kronor men när de går att återanvända varför då inte göra det? Miljöpåverkan vid framställandet av dem kostar säkerligen mer än vad det kostar att rengöra dem varje år. När jag dessutom tvättar dem med såpa för att slippa kemikalier anser jag att påverkan blir betydligt liten i jämförelse med att köpa nya. 

Så nu står de där i mitt lilla drivhus, även det införskaffat för minst 15 år sedan, och startar sitt nya liv. Spännande att se när de behagar titta upp ur jorden. 

Trevlig söndag på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar